Ajuntament de Benicàssim
C/ Metge Segarra, 4
964 30 09 62
sic@benicassim.org
Les tres sales expositives de Benicàssim alberguen des de fa dos mesos l’obra gràfica d’un dels principals artistes contemporanis espanyols del segle XX, Antoni Tàpies, i ja són més de 3.800 les visites realitzades. “Com cada estiu, des de l’Ajuntament de Benicàssim hem realitzat una aposta ambiciosa perquè nostres tres sales, en Vila Elisa, el Centre Cultural Melchor Zapata i la Sala Escena, mostren al Tàpies gravador, els objectes quotidians del seu personal univers i l’escriptura pictòrica. Una oportunitat única i que està tenint una molt bon acolliment entre veïns i visitants”, ha indicat l’alcaldessa, Susana Marqués.
Aquesta triple exposició forma part de l’aposta que manté l’Ajuntament de Benicàssim per una cultura de qualitat a través de la qual les sales expositives ja han acollit obra de Barceló, Picasso, Ripollés, Melchor Zapata o Bolumar, entre altres.
Com ha informat l’edil de Cultura, Javier Alonso, “veïns i visitants tenen l’oportunitat de gaudir d’aquesta triple exposició fins al pròxim 11 de setembre i convide que ho facen per a conéixer a Tàpies en les seues diferents facetes”. L’horari de les mostres durant aquest mes d’agost és de dimarts a diumenge de 18.00 a 21.00 hores, mentres que al setembre es podrà visitar de dijous a diumenge de 18.00 a 21.00 hores.
La mostra s’ha configurat a partir de tres blocs: ‘Tàpies i el gravat’ en Vila Elisa, ‘Escriptura’ en Sala Escena i ‘Els objectes de l’entorn quotidià’ en el Centre Cultural Melchor Zapata.
En Vila Elisa l’espectador pot descobrir l’univers del gravat. L’obra gràfica de Tàpies s’assembla, quant al seu caràcter i el seu desenvolupament, amb la seua pintura i escultura, ja que l’enfocament artístic és, fonamentalment, el mateix: un treball personal, on prima una escriptura basada en símbols i signes, en el qual apareixen gargots, parts del cos, números o lletres impossibles en una grafia, exclusivament, material. L’artista ha treballat sempre la litografia i l’aiguafort, encara que combinant diferents tècniques additives. Sovint construeix un relleu escultòric sobre superfícies convencionalment planes, generant una notable tactilitat que es correspon amb el seu treball en la pintura i que va dirigida, tant a les gemmes dels dits, com als ulls.
En la seu de la Sala Escena s’aborda l’estreta relació entre l’artista i l’escriptura. Missatges secrets i ambigüitats de significat sustenten l’escriptura, com a manuscrita, que Tàpies empra en qualitat de component estructural. L’espectador podrà apreciar la seua escriptura pictòrica, practicada de diverses maneres en lletres, paraules i textos críptics; en una creu amb forma de “X”, i les seues nombroses permutacions, o els seus inicials “A” i “T”, on el traç es converteix en cal·ligrafia.
Finalment, el públic té una nova aproximació a l’obra del geni català en el Centre Cultural Melchor Zapata. Antoni Tàpies sempre es va interessar pels materials no convencionals per a crear les seues obres. En aquest espai es convida a mirar des d’una nova perspectiva els objectes que ens envolten, per a entendre el seu interés per la utilització d’utensilis banals i comuns. L’artista va representar nombrosos objectes del seu entorn quotidià en la seua obra. El seu repertori estava format per elements tan concrets com tisores, peces de vestir, coberts, mobles, trossos de corda, collages fets amb objectes o, fins i tot, els seus contorns gravats. Aquesta seu completa la lectura de l’exposició amb un audiovisual.